tirsdag, august 26, 2008

Livet på Hald

Jeg har visstnok lært å skrive blogg, så nå skrider jeg til verket.
Nå er skolen på Hald godt i gang og livet er fint. Jeg kjenner at jeg var litt sliten av internatlivet (tre år på Kvitsund har satt sine spor...), men nå når vi har kommet forbi bli-kjent-fasen og blitt litt bedre kjent med folk, er det deilig å være her. Vi er folk fra 14 forskjellige nasjoner og det blir dermed en del liv og røre. Vi har fått en del info fra våre brasilianske venner her om f.eks. hva man kan gjøre og ikke gjøre i Brasil, livet der, og en hel del småfrekke gloser. Disse blir flittig brukt. Utenom det har vi også kommet godt i gang med mer høflig portugisisk språkopplæring. Det er spennende å lære et nytt språk.

Utreisen til Brasil begynner å nærme seg styggelig. 1. oktober skal det skje. Vi hadde besøk av Gunhild fra Kvitsund som hadde vært i Brasil i fjor, og fikk vite veldig mye om arbeidet vi skal drive der nede. Vi skal jobbe på et senter for vanskeligstilte tenåringsjenter. Der skal vi drive sport 3 timer, 2 ganger i uka, for de er visst litt slappe av seg. Etterhvert som språket kommer blir det nok mer snakking. Disse jentene har opplevd mye vondt og det blir spennende å få prøve å hjelpe dem. Vi skal også jobbe med engelskundervisning på et hjem for mennesker med psykiske vansker to ganger i uka. I tillegg er det aktiviteter på kvelden i kirken 3-4 ganger i uka. Her går det mest i barnepass, for ettersom jeg ikke kommer så langt i cellegrupper og samtaletimer med portugisiske frekkheter, er det nok det vi duger best til i begynnelsen.

Familien jeg skal bo hos i Brasil er pastoren i menigheten vår og hans kone. De får et barn i disse dager. Det blir nok gøy med bleieskift og barnelatter i heimen.
Bilder skal det komme masse av. Hanne og jeg bestilte speilreflekskamera i forigårs (Canon EOS 400D), så da skal det nok bli sving på sakene.
Jeg gleder meg og gruer meg til Brasil. 6 måneder er lenge å være borte fra familie og venner, men jeg gleder meg til å gjøre noe gøy med livet mitt som ikke bare er for meg selv. Her får jeg 6 måneder med moro, uforglemmelige opplevelser og erfaringer, og samtidig muligheten til å hjelpe andre. Det blir fresht.

1 kommentar:

Solgunn sa...

D va kjekt å sjå at du hadde fått blogg, men eg håbe at du skrive litt meir i neste innlegg;)