fredag, desember 05, 2008

Glade jul. Næt!

Og nå sniker jula seg på, og vi har lært noen saker og ting om den. Må vel si at jeg er blitt litt klok av skade. I går snakka vi med Lucelia om jula, og ho kunne fortelle at jula her ikke er den samme som heime i det fagre Noreg. Det visste vi jo forsåvidt at den ikke var, men at det var så forskjellig, ante jeg ikke. Jula i menigheten vi går i i Aracatuba er nemlig annerledes fra mye av resten av Brasil også.
Jula begynner på kvelden den 24. Vi pynter oss litt, spiser og er våkne hele natta, og hører kanskje på litt avslappende musikk. Det hele krones med en stor lunsj den 25. Da var jula ferdig. Mange her liker hverken julenissen, dekorasjoner, juletre eller stearinlys. Da begynner det liksom å skrante på ting som gjør jula spesiell også da, syns jeg. Lucelia lærte vel på det man vil kalle den harde måten. Hun kom til Aracatuba med tradisjoner med alle disse vederstyggelige tingene, og høstet himmelfalne uttrykk da hun hadde laget julenissepynt med barna i menigheten og trådte inn sammen med dem i vakker prosesjon med stearinlys og hele pakka. Kjenner at jeg tror jeg ikke skal gjøre det samme.

I går var det cellegruppe, og på begynnelsen er det en som har i oppgave å stille et spørsmål (forskjellig hver gang), hvor hver og en skal svare individuelt. I går var spørsmålet "Hva er jula for deg/hva får deg i julestemning?" Til min overraskelse tier de fleste ellers så skravlete damer og menn ganske stille og mumler et "Nei, likær ikkje jula jæ...". Ca halvparten av de 15-16 fremmøtte gir et lignende svar. Den halvparten som tør å si noe sier i en halvveis forsvarende tone noe sånt som "Jesus da. Også familie." Jeg som tenkte jeg skulle si et eller annet halvmorsomt med snø og pynt og juletre, kommer midtveis inn i min lille apell før jeg ser Lucelias ansikt som kjemper for ikke å knekke sammen i latter. Resten av folka ser mer eller mindre dødsens seriøse ut etter at jeg har kommet forbi det med snøen. Det ender med at jeg kremter litt, sier "Ja", "Nei" og "Hm", og sender ballen videre til nestemann.

Så vi får se. Ser ut som slipper å ut å hente grana i år. Og julenissedrakta var det nok egentlig greit at jeg glemte hjemme. Men tre eller ikke tre, så blir det både Flåklypa og Tre nøtter til Askepott (selvfølgelig den med han mannen som har dubbet alle stemmene) på julaften. Og Mac'ern tenker jeg.

De bildene her har ingenting med dette å gjøre, men de er jo gøye da.


"Har'u en femmer til en kopp kaffe?"


Morro på foredrag


Adamir kan putte ørene inn i ørene


En eller annen fyr jeg tok bilde av som bare hadde blitt skikkelig solbrent da!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi får hente juletre for dere vi, da, og sende en misunnelig tanke til varmen deres når vi stamper gjennom snøen-eller heller knepper regnjakka mot isregnet tenker jeg. Samtidig som vi fester broddene for ikke å brekke lårhalsen i nedoverbakkene med det tunge juletreet i hælene.
Hilsen julenissen i granskauen